Allmänna villkor och bestämmelser

Allmänna villkor och bestämmelser

 

Nedan hittar du de allmänna villkoren för webbshoppen www.Hemhamn.se

 

Artikel 1 - Definitioner

 

I dessa villkor gäller följande definitioner:

 

Frist: den period inom vilken konsumenten kan utöva sin ångerrätt;

 

Konsument: en fysisk person som inte agerar inom ramen för ett yrke eller en näringsverksamhet och som ingår ett distansavtal med näringsidkaren;

 

Dag: kalenderdag;

 

Varaktighetstransaktion: ett distansavtal som avser en rad produkter och/eller tjänster där skyldigheten att leverera och/eller köpa är spridd över en viss tidsperiod.

 

varaktigt medium: varje instrument som gör det möjligt för konsumenten eller näringsidkaren att lagra information som är riktad till honom personligen på ett sätt som är tillgängligt så att den lagrade informationen kan konsulteras och reproduceras utan några framtida ändringar.

 

ångerrätt: konsumentens möjlighet att häva distansavtalet inom ångerfristen;

 

Entreprenör: en fysisk eller juridisk person som erbjuder produkter och/eller tjänster till konsumenter på distans;

 

Distansavtal: ett avtal där, inom ramen för ett system som organiseras av entreprenören för distansförsäljning av varor och/eller tjänster, fram till och med avtalets ingående, exklusiv användning görs av ett eller flera medel för distanskommunikation;

 

Teknik för distanskommunikation: medel som kan användas för att ingå ett avtal utan att konsumenten och entreprenören behöver träffas i samma rum vid samma tidpunkt.

 

Allmänna villkor: entreprenörens nuvarande allmänna villkor.

 

Artikel 2 - Entreprenörens identitet

info@hemhamn.se

Artikel 3 - Tillämpningsområde

 

Dessa allmänna villkor gäller för varje erbjudande från entreprenören och för varje distansförsäljningsavtal och beställning som ingås mellan entreprenör och konsument.

 

Innan distansförsäljningsavtalet ingås kommer konsumenten att få tillgång till texten i dessa allmänna villkor. Om detta inte är rimligt möjligt måste det anges innan distansavtalet ingås att de allmänna villkoren kan konsulteras hos entreprenören och att de kommer att skickas kostnadsfritt till konsumenten så snart som möjligt på begäran.

 

Om distansavtalet ingås elektroniskt får texten till dessa allmänna villkor, utan hinder av föregående stycke och innan distansavtalet ingås, göras tillgänglig för konsumenten elektroniskt på ett sådant sätt att konsumenten kan lagra den på ett enkelt sätt på en varaktig databärare. Om detta inte är rimligt möjligt skall det innan distansavtalet ingås anges var de allmänna villkoren kan konsulteras elektroniskt och att de på konsumentens begäran kommer att sändas elektroniskt eller på annat sätt kostnadsfritt.

 

Om, utöver dessa allmänna villkor, särskilda produkt- eller tjänstevillkor gäller, skall andra och tredje styckena gälla i tillämpliga delar och, i händelse av motstridiga allmänna villkor, får konsumenten alltid förlita sig på den tillämpliga bestämmelse som är mest förmånlig för honom.

 

Om en eller flera bestämmelser i dessa allmänna villkor vid något tillfälle är helt eller delvis ogiltiga eller har upphävts, ska avtalet och dessa allmänna villkor i övrigt fortsätta att gälla och den aktuella bestämmelsen ska omedelbart efter ömsesidig överenskommelse ersättas med en bestämmelse som så nära som möjligt motsvarar den ursprungliga bestämmelsens ordalydelse.

 

Situationer som inte omfattas av dessa allmänna villkor ska bedömas "i andan" av dessa allmänna villkor.

 

Oklarheter om tolkningen eller innehållet i en eller flera bestämmelser i våra allmänna villkor ska tolkas "i enlighet med andemeningen" i dessa allmänna villkor.

 

Artikel 4 - Erbjudandet

 

Om ett erbjudande har en begränsad giltighetstid eller är föremål för villkor, kommer detta uttryckligen att anges i erbjudandet.

 

Erbjudandet är icke-bindande. Entreprenören har rätt att ändra och anpassa erbjudandet.

 

Erbjudandet innehåller en fullständig och korrekt beskrivning av de produkter och/eller tjänster som erbjuds. Beskrivningen är tillräckligt detaljerad för att konsumenten ska kunna göra en korrekt bedömning av erbjudandet. Om entreprenören använder bilder måste dessa vara en sann representation av de produkter och / eller tjänster som erbjuds. Uppenbara misstag eller uppenbara fel i erbjudandet är inte bindande för entreprenören.

 

Alla bilder, specifikationer och data i erbjudandet är vägledande och kan inte ge upphov till ersättning eller annullering av avtalet.

 

Bilderna av produkterna är en korrekt representation av de produkter som erbjuds. Operatören kan inte garantera att de färger som visas exakt motsvarar de faktiska färgerna på produkterna.

 

Varje erbjudande innehåller sådan information att det är tydligt för konsumenten vilka rättigheter och skyldigheter som är knutna till godkännandet av erbjudandet. Detta gäller i synnerhet

 

Priset inklusive skatter;

 

eventuella fraktkostnader

 

på vilket sätt avtalet kommer att ingås och vilka åtgärder som krävs för detta

 

huruvida ångerrätten gäller eller inte;

 

metoden för betalning, leverans och fullgörande av avtalet

 

Tidsfristen för godkännande av erbjudandet eller den period inom vilken näringsidkaren garanterar priset.

 

Storleken på avgiften för distanskommunikation om kostnaden för att använda medel för distanskommunikation beräknas på en annan grund än den standardiserade grundavgiften för den kommunikationsmetod som används;

 

Om avtalet arkiveras efter ingåendet och, om så är fallet, hur konsumenten kan få tillgång till det.

 

Hur konsumenten, innan avtalet ingås, kan kontrollera och, om så önskas, rätta den information som han lämnat i samband med avtalet;

 

Andra språk än nederländska på vilka avtalet kan ingås;

 

De uppförandekoder som näringsidkaren omfattas av och det sätt på vilket konsumenten kan konsultera dessa uppförandekoder elektroniskt.

 

Minimilängden på distansavtalets löptid vid en transaktion med löptid.

 

Valfritt: tillgängliga storlekar, färger och materialtyper.

 

Artikel 5 - Avtalet

 

Utan att det påverkar tillämpningen av bestämmelserna i punkt 4 skall avtalet träda i kraft när konsumenten godtar erbjudandet och uppfyller de villkor som anges i det.

 

Om konsumenten har godtagit anbudet på elektronisk väg ska näringsidkaren omedelbart bekräfta mottagandet av godtagandet av anbudet på elektronisk väg. Så länge mottagandet av denna accept inte har bekräftats av entreprenören kan konsumenten avbryta avtalet.

 

Om avtalet ingås elektroniskt måste företagaren vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda den elektroniska överföringen av data och säkerställa en säker webbmiljö. Om konsumenten kan betala elektroniskt måste entreprenören följa lämpliga säkerhetsåtgärder.

 

Entreprenören kan - inom den rättsliga ramen - informera sig om huruvida konsumenten kan fullgöra sina betalningsskyldigheter, liksom om alla omständigheter och faktorer som är viktiga för ett ansvarsfullt ingående av distansavtalet. Om entreprenören på grundval av denna undersökning har goda skäl att inte ingå avtalet, har han rätt att avvisa en beställning eller ansökan eller att bifoga särskilda villkor för genomförandet, med angivande av skäl.

 

Näringsidkaren ska ge konsumenten följande information tillsammans med produkten eller tjänsten, skriftligen eller på ett sådant sätt att konsumenten kan lagra den på ett tillgängligt sätt på ett varaktigt medium

 

Företagets besöksadress dit konsumenten kan vända sig med klagomål;

De villkor och sätt på vilka konsumenten kan utöva sin ångerrätt eller, i tillämpliga fall, tydlig information om att konsumenten är undantagen från ångerrätten.

Information om garantier och befintlig kundservice;

Den information som avses i artikel 4.3 i dessa allmänna villkor, såvida inte näringsidkaren redan har gett konsumenten denna information innan avtalet fullgörs;

Villkoren för uppsägning av avtalet om avtalet har en löptid på mer än ett år eller är tillsvidare.

Vid en tidsbegränsad transaktion ska bestämmelsen i föregående punkt endast tillämpas på den första leveransen.

 

Varje avtal ingås på villkor att de berörda produkterna finns tillgängliga i tillräcklig omfattning.

 

Artikel 6 - Ångerrätt

 

Vid köp av produkter har konsumenten möjlighet att häva avtalet utan att ange skäl under en period av 14 dagar. Denna betänketid börjar dagen efter att konsumenten eller en representant som konsumenten har utsett i förväg och meddelat entreprenören, har mottagit produkten.

 

Under reflektionsperioden måste konsumenten behandla produkten och dess förpackning med försiktighet. Han packar bara upp produkten eller använder den endast i den utsträckning som är nödvändig för att bedöma om han vill behålla produkten. Om han utövar sin ångerrätt måste han returnera produkten till entreprenören med alla medföljande tillbehör och - om det är rimligt möjligt - i originalskick och förpackning i enlighet med de rimliga och tydliga instruktioner som entreprenören har gett honom.

 

Om konsumenten vill utöva sin ångerrätt måste han meddela entreprenören inom 14 dagar efter mottagandet av produkten. Konsumenten bör meddela detta genom ett skriftligt meddelande/e-post. När konsumenten har meddelat att han vill utöva sin ångerrätt måste han returnera produkten inom 14 dagar. Konsumenten måste bevisa att de levererade varorna returnerades i tid, t.ex. med hjälp av ett avsändningsbevis.

 

Om kunden inte har uttryckt önskan att utöva sin ångerrätt eller inte har returnerat produkten till entreprenören efter utgången av de perioder som avses i punkterna 2 och 3, är köpet ett faktum.

 

Artikel 7 - Kostnader i händelse av avbokning

 

Om konsumenten utövar sin ångerrätt kommer kostnaderna för att returnera produkterna att bäras av konsumenten.

 

Om konsumenten har betalat ett belopp måste entreprenören återbetala detta belopp så snart som möjligt, men senast 14 dagar efter avbokningen. Detta är under förutsättning att entreprenören redan har fått tillbaka produkten eller att avgörande bevis kan tillhandahållas för fullständig retur.

 

Artikel 8 - Uteslutande av ångerrätten

 

Näringsidkaren får utesluta konsumentens ångerrätt för produkter som beskrivs i punkterna 2 och 3. Uteslutandet av ångerrätten är endast giltigt om näringsidkaren tydligt har angett detta i erbjudandet eller åtminstone i god tid innan avtalet ingås.

 

Uteslutning av ångerrätten är endast möjlig för produkter

 

som skapades av entreprenören enligt konsumentens specifikationer;

som tydligt är av personlig karaktär

som inte kan returneras på grund av deras natur;

som snabbt försämras eller åldras;

vars pris är föremål för fluktuationer på finansmarknaden som ligger utanför entreprenörens kontroll;

för enskilda tidningar och tidskrifter;

för ljud- och videoinspelningar och datorprogramvara där konsumenten har brutit förseglingen.

för hygieniska produkter vars försegling har brutits av konsumenten.

Uteslutning av ångerrätten är endast möjlig för tjänster

 

Boende-, transport-, restaurang- eller fritidstjänster som ska tillhandahållas på ett visst datum eller under en viss period;

om leveransen har påbörjats med konsumentens uttryckliga samtycke innan ångerfristen har löpt ut;

vid vadslagning och lotterier.

 

Artikel 9 - Pris

 

Under den giltighetstid som anges i erbjudandet får priserna på de produkter och/eller tjänster som erbjuds inte höjas, med undantag för prisändringar till följd av ändringar i mervärdesskattesatser.

 

I motsats till föregående stycke kan entreprenören erbjuda produkter eller tjänster, vars priser är föremål för fluktuationer på finansmarknaden som entreprenören inte har något inflytande över, med rörliga priser. Denna koppling till fluktuationer och det faktum att alla priser som nämns är riktpriser kommer att nämnas i erbjudandet.

 

Prishöjningar inom 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om de beror på lagstadgade bestämmelser eller föreskrifter.

 

Prishöjningar från 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om entreprenören har godkänt detta och:

 

de är resultatet av lagstadgade bestämmelser eller förordningar, eller

konsumenten har rätt att säga upp avtalet den dag då prisökningen träder i kraft.

De priser som anges i erbjudandet om produkter eller tjänster är inklusive moms.

 

Vi reserverar oss för tryckfel och fel i alla priser. Inget ansvar accepteras för konsekvenserna av feltryck och typografiska fel. I händelse av tryck- och prisfel är entreprenören inte skyldig att leverera produkten till fel pris.

 

Artikel 10 - Överensstämmelse och garanti

 

Entreprenören garanterar att produkterna och/eller tjänsterna överensstämmer med avtalet, de specifikationer som anges i erbjudandet, de rimliga kraven på tillförlitlighet och/eller användbarhet och de lagliga och/eller statliga bestämmelser som är tillämpliga på dagen för avtalets ingående. Om så avtalats garanterar näringsidkaren också att produkten är lämplig för annat än normal användning.

 

En garanti från näringsidkaren, tillverkaren eller importören påverkar inte de juridiska rättigheter och anspråk som konsumenten kan göra gällande mot näringsidkaren på grundval av avtalet.

 

Eventuella defekta eller felaktigt levererade produkter måste rapporteras skriftligen till entreprenören inom 14 dagar efter leverans. Produkterna måste returneras i originalförpackningen och i nytt skick.

 

Entreprenörens garantiperiod motsvarar fabrikens garantiperiod. Entreprenören är dock aldrig ansvarig för produkternas slutliga lämplighet för varje enskild användning av konsumenten eller för några råd angående användning eller tillämpning av produkterna.

 

Garantin gäller inte om:

 

Konsumenten själv har reparerat och/eller modifierat de levererade produkterna eller har låtit tredje part reparera och/eller modifiera dem;

 

De levererade produkterna har utsatts för onormala förhållanden eller på annat sätt behandlats vårdslöst eller i strid med leverantörens anvisningar och/eller förpackningen;

 

felen helt eller delvis beror på de regler som regeringen har fastställt eller kommer att fastställa för de använda materialens beskaffenhet eller kvalitet.

 

Artikel 11 - Leverans och förverkligande

 

Entreprenören måste utöva största möjliga omsorg när han tar emot och utför produktbeställningar.

 

Leveransplatsen är den adress som konsumenten har tillhandahållit företaget.

 

Med vederbörlig respekt för vad som anges i artikel 4 i dessa allmänna villkor kommer företaget att utföra accepterade beställningar omedelbart, men senast inom 30 dagar, såvida inte konsumenten har kommit överens om en längre leveransperiod. Om leveransen försenas eller om en beställning inte kan utföras eller endast delvis kan utföras, kommer konsumenten att informeras om detta inom 30 dagar efter det att beställningen har gjorts. Konsumenten har i så fall rätt att häva avtalet utan kostnad och har rätt till eventuell ersättning.

 

I händelse av uppsägning i enlighet med föregående stycke kommer entreprenören att återbetala det belopp som konsumenten betalat så snart som möjligt, men senast 14 dagar efter uppsägningen.

 

Om leverans av en beställd produkt visar sig vara omöjlig, kommer entreprenören att sträva efter att leverera en ersättningsprodukt. Senast vid leveransen måste det tydligt och begripligt anges att en ersättningsartikel levereras. För ersättningsvaror kan ångerrätten inte uteslutas. Kostnaderna för eventuell retur ska bäras av entreprenören.

 

Risken för skada och / eller förlust av produkterna vilar på entreprenören fram till tidpunkten för leverans till konsumenten eller en representant som utsetts i förväg och meddelats entreprenören, såvida inte annat uttryckligen överenskommits.

 

Artikel 12 - Varaktighetstransaktioner: varaktighet, avbokning och förlängning

 

Avbokning

 

Konsumenten får när som helst säga upp ett tillsvidareavtal som ingåtts för regelbunden leverans av varor (inklusive el) eller tjänster, med förbehåll för de överenskomna uppsägningsreglerna och en maximal uppsägningstid på en månad.

 

Konsumenten får säga upp ett tidsbegränsat avtal om regelbunden leverans av varor (inklusive el) eller tjänster när som helst i slutet av den fasta perioden i enlighet med de tillämpliga uppsägningsreglerna och med en uppsägningstid på högst en månad.

 

Konsumenter får säga upp de avtal som avses i föregående punkter:

 

sägas upp när som helst och inte begränsas till att sägas upp vid en viss tidpunkt eller för en viss period;

 

åtminstone säga upp dem på samma sätt som de ingicks av honom;

 

alltid säga upp med samma uppsägningstid som entreprenören har fastställt för sig själv.

 

Förlängning

 

Ett tidsbegränsat avtal som ingåtts för regelbunden leverans av varor (inklusive el) eller tjänster får inte underförstått förlängas eller förnyas för en bestämd period.

 

Med avvikelse från punkt 1 får ett tidsbegränsat avtal som ingåtts för regelbunden leverans av tidningar och tidskrifter tyst förlängas med en fast period som inte överstiger tre månader om konsumenten kan säga upp det förlängda avtalet i slutet av förlängningen genom att lämna en uppsägningstid som inte överstiger en månad.

 

Ett tidsbegränsat avtal om regelbunden leverans av varor eller tjänster får förnyas genom tyst medgivande på obestämd tid endast om konsumenten när som helst kan säga upp avtalet med högst en månads varsel och med högst tre månaders varsel om avtalet avser regelbunden leverans av tidningar och tidskrifter, men inte månadsvis.

 

Ett tidsbegränsat avtal om regelbunden leverans av dags- och veckotidningar och tidskrifter som en introduktion (prov- eller introduktionsabonnemang) fortsätter inte tyst och upphör automatiskt i slutet av prov- eller introduktionsperioden.

 

Avtalets löptid

 

Om ett avtal har en löptid på mer än ett år får konsumenten säga upp avtalet när som helst efter ett år med en uppsägningstid på upp till en månad, om inte rättvisa och rimlighet talar emot en uppsägning före utgången av den avtalade perioden.

 

Artikel 13 - Betalning

 

Om inte annat avtalats ska de belopp som konsumenten är skyldig betalas senast 7 arbetsdagar efter det att den ångerfrist som avses i artikel 6.1 har börjat löpa. När det gäller avtal om tillhandahållande av en tjänst ska denna period börja löpa när konsumenten har mottagit bekräftelsen av avtalet.

 

Konsumenten är skyldig att omedelbart rapportera felaktigheter i de betalningsuppgifter som ges eller nämns till entreprenören till entreprenören.

 

Om konsumenten inte betalar har entreprenören rätt, med förbehåll för lagliga begränsningar, att ta ut de rimliga kostnader som har meddelats konsumenten i förväg.

 

Artikel 14 - Klagomålsförfarande

 

Klagomål om genomförandet av avtalet måste lämnas till entreprenören inom 7 dagar med en fullständig och tydlig beskrivning efter att konsumenten har hittat bristerna.

 

Klagomål som lämnas in till entreprenören kommer att besvaras inom en period av 14 dagar från mottagningsdatumet. Om ett klagomål kräver en förväntad längre behandlingstid kommer entreprenören att svara inom 14-dagarsperioden med ett meddelande om mottagande av klagomålet och en indikation på när konsumenten kan förvänta sig ett mer detaljerat svar.

 

Om klagomålet inte kan lösas genom ömsesidig överenskommelse uppstår en tvist som är föremål för tvistlösningsförfarandet.

 

Ett klagomål avbryter inte entreprenörens skyldigheter, såvida inte entreprenören skriftligen anger något annat.

 

Om ett klagomål anses motiverat av entreprenören kommer entreprenören, efter eget gottfinnande, antingen att ersätta eller reparera de levererade produkterna utan kostnad.

 

Artikel 15 - Tvister

 

Endast UK lag gäller för avtal mellan entreprenören och konsumenten som dessa allmänna villkor gäller för. Även om konsumenten är bosatt utomlands.